Payload Logo
← Į blogą

DI – ne darbo vietų naikintojas, o transformatorius: Kodėl baimės dėl atleidimų yra perdėtos

Išsklaidome didžiausią darbo rinkos mitą: dirbtinis intelektas masiškai neatleidžia darbuotojų, o verčia keisti įgūdžius. Sužinokite, kaip DI tampa galingu partneriu.

Dirbtinis intelektas (DI) šiandien yra viena labiausiai aptariamų temų – nuo Silicon Valley iki Lietuvos regionų gamyklų. Beveik kiekvienoje diskusijoje apie DI pasigirsta ir baimės kupinas klausimas: ar jis atims mano darbą? Ši baimė yra natūrali reakcija į sparčią technologinę pažangą, tačiau daugeliu atveju ji yra perdėta. Istorija rodo, kad technologijos retai sunaikina visą darbo vietą; jos dažniau keičia, transformuoja jos pobūdį. Dirbtinis intelektas veikia ne kaip darbo vietų naikintojas, bet kaip efektyvumo ir specializacijos katalizatorius. Mums tenka naujas uždavinys – išmokti bendradarbiauti su šiuo galingu įrankiu, o ne nuo jo bėgti.




Technologinė evoliucija: Visada transformacija, ne sunaikinimas


Žvelgiant atgal, kiekviena didelė technologinė revoliucija – pradedant garo mašina, baigiant internetu – sukeldavo nerimą dėl masinio nedarbo. Pavyzdžiui, atsiradus tekstų apdorojimo programoms, buvo pranašaujama raštvedžių pabaiga. Tačiau vietoje to atsirado naujų specializacijų: duomenų administratoriai, skaitmeniniai leidėjai, e. prekybos vadybininkai.

Dirbtinis intelektas seka tuo pačiu scenarijumi. Jis nepakeičia viso žmogaus, o automatizuoja konkrečias užduotis. Ekonomistai pabrėžia, kad 80 procentų darbo vietų sudaro užduotys, kurias DI gali arba negali atlikti. Jei DI automatizuoja tik 20 procentų buhalterio užduočių (pavyzdžiui, sąskaitų suvedimą), tai nereiškia, kad buhalteris atleidžiamas. Tai reiškia, kad jis gali skirti 20 procentų daugiau laiko mokesčių planavimui ar konsultacijoms. Taigi, DI transformuoja darbą, paversdamas jį kokybiškesniu ir sudėtingesniu.




Nuo rutinos prie strategijos: Kaip DI veikia profesijas


DI didžiausia galia pasireiškia apdorojant didžiulius duomenų kiekius ir atliekant pasikartojančius veiksmus. Kuo daugiau profesija reikalauja rutinos, tuo didesnė tikimybė, kad ji bus transformuota.


IT ir Programavimas


DI įrankiai, tokie kaip „GitHub Copilot“, gali generuoti kodo dalis, tikrinti klaidas ar rašyti dokumentaciją. Tai pagreitina procesą, bet neišvengiamai reikalauja žmogaus programuotojo, kuris:

Supranta sistemos architektūrą ir verslo logiką.

Prižiūri integraciją ir sprendžia kompleksinius klausimus.

Užtikrina etines ir saugumo gaires, kurių DI savarankiškai negali garantuoti. Programuotojas tampa architektu ir auditoriumi, o ne vien kodo rinkėju.


Kūrybinės industrijos


Dizaineriai ir marketingo specialistai dažnai baiminasi, kad generatyvinis DI juos pakeis. Tačiau DI gali sukurti greitus variantus, maketus ar reklaminius tekstus, bet negali nustatyti vizijos, emocinio tono ar atliepti sudėtingų kultūrinių niuansų. Kūrybininkas tampa „prompteriu“ – asmeniu, kuris moka nurodyti DI sukurti tikslų, strategiškai apgalvotą produktą.


Gamybos ir Operacijų sektorius


Nors robotai užima vietas gamybos linijose, jie dažniausiai užpildo trūkstamą darbo jėgą arba atlieka užduotis, kurios yra per pavojingos ar per varginančios žmogui. Darbuotojai persikelia į priežiūros, planavimo, kokybės kontrolės ir robotų mokymo pozicijas. Šis perėjimas reikalauja ne atleidimo, o vidinio persikvalifikavimo.




Tikrosios atleidimų priežastys


Jei darbo vietos ir prarandamos, dažnai priežastis yra ne pati DI technologija, o du kiti veiksniai:

Organizacinis inercijos trūkumas: Įmonės, kurios atsisako diegti DI įrankius ir lieka neefektyvios, ilgainiui praranda konkurencingumą. Šiuo atveju darbuotojai atleidžiami dėl verslo žlugimo, o ne dėl DI.

Įgūdžių spraga: Darbuotojai, kurie atsisako mokytis ir naudoti naujus DI įrankius, tampa neproduktyvūs lyginant su kolegomis, kurie juos naudoja. Tai tampa ne technologijos, o įgūdžių trūkumo problema.

Pasaulio ekonomikos forumas (WEF) skaičiuoja, kad nors DI ir automatizacija gali panaikinti 85 milijonus darbo vietų, tuo pačiu bus sukurtos 97 milijonai naujų, labiau prisitaikančių prie naujų technologijų vietų.



Kokie įgūdžiai garantuos vietą ateities darbo rinkoje?


Baimė dėl DI atleidimų gali būti įveikta tik vienu būdu – investuojant į savo žmogiškąsias savybes. Ateities įgūdžiai yra tie, kurių DI negali kopijuoti:

Kritinis mąstymas ir sprendimų priėmimas: Gebėjimas vertinti DI pateiktus duomenis, nustatyti tikslumą ir priimti galutinius, etika bei kontekstu grįstus sprendimus.

Emocinis ir socialinis intelektas: Darbas su žmonėmis, derybos, lyderystė, mentorystė, klientų santykių valdymas – visa tai reikalauja empatijos, kurios DI neturi.

Kūrybiškumas ir naujovių diegimas: Gebėjimas kurti visiškai naujas idėjas, formuluoti vizijas, kurti meną ar verslo modelius.

Adaptacija ir nuolatinis mokymasis (Reskilling): Reikia priimti technologijas kaip gyvenimo dalį ir nuolat mokytis naudotis naujais įrankiais – nuo „ChatGPT“ iki duomenų analizės platformų.



Dirbtinis intelektas yra neišvengiama realybė, bet mes neturėtume leisti, kad baimė užgožtų galimybes. DI ne atleidžia žmones, o siūlo perkelti dėmesį nuo monotoniškų užduočių prie aukštesnės vertės, žmogiškųjų užduočių. Sėkmė ateities darbo rinkoje priklausys nuo žmogaus ir mašinos bendradarbiavimo. Vietoj baimės tapti automatizacijos aukomis, mes turime siekti tapti DI naudotojais – profesionalais, kurie išnaudoja jo galią, kad būtų efektyvesni, kūrybiškesni ir, galiausiai, sėkmingesni. Dirbtinis intelektas yra transformatorius, o transformacija visada yra galimybė.